![]() |
A kezdetektől a honfoglalásig | A középkortól a XIX. századig | A XX. századtól napjainkig |
Egykoron - sok ezer évvel ezelőtt - a vidéket még áthatolhatatlan, sűrű erdők borították,
melyet csak a folyókat kísérő, néhol lápréteket, mocsarakat rejtő árterek, és az akkor még
érintetlen vulkáni magaslatok itt-ott sziklás, bokorerdőkkel fedett szigetei szakítottak meg.
Az őslakosságról nem tudunk ma már semmit - eredetük a homályba vész. Régészeti leleteink
csak az újkőkor idejétől vannak, amikor a Nyugat-Balkán felől népcsoportok vándoroltak ide,
fejlettebb kultúrát hozva magukkal. Főként állattenyésztéssel (juh, kecske, szarvasmarha,
sertés) és földműveléssel foglakoztak. Néhány helyről (Tokorcs, Bögöte) előkerültek olyan
ősi telephelyek, melyek már a dunántúli vonaldíszes kerámia kultúra idejéből származnak.
Ekkor kezdődött a táj -egyelőre még csak lassú - átalakítása, az összefüggő erdőket irtások
szakították meg, kis falvak épültek.
Ezt követően a bronzkor idejéből van ismét több adatunk, mikor a Rába völgyét,
mint közlekedési utat használva a makói kultúra szállta meg a vidéket. Egy fontosabb
településük volt Ostffyasszonyfa határában, a mostani Pannónia-Ring helyén. A következő
lakók a délről érkező vucsedoli kultúra népei voltak. Ők már kiterjedt kereskedelmet
folytattak, ezt igazolja az egykor Kenyeri plébániáján őrzött, ma a Savaria múzeumban
látható ú.n. kenyéridol. A középső bronzkor végén a nyugatról érkező halomsíros kultúra
telepedett itt le. Emlékeik (halomsíros temetkezések) Jánosháza határából ismeretesek.
Később ez a népcsoport keveredett a Rába nyugati oldalán élő gáta népekkel, belőlük jött
létre a hamvasztással temetkező urnamezős kultúra. Központi településüket a Ság-hegyre
építették, a nagyszámú lelet arról tanúskodik, hogy temetőjük és bronzműves központjuk
is itt volt. Ezt a stratégiai - és talán egyben törzsi - központot a környék kis falvai
látták el élelemmel. A kor fontos átkelőhelye a Rábán Sárvárnál volt.
A kora vaskor népeinek fő települése szintén a Ság-hegyen lehetett, de ennek
maradványai mára szinte nyomtalanul eltűntek. Előkerült viszont egy kisebb telep nyoma
a csöngei Kódis-dombon. A földbe mélyített, lekerekített sarkú, faszerkezetes, tapasztott
falú házrészlet egyedülálló emlék, képet ad az egykori vízparti telepesek életéről,
körülményeiről. Fő foglalkozásuk nekik is az állattartás lehetett, juhot, szarvasmarhát,
sertést tartottak.
A késő vaskorban, az i.e. 5. század közepe táján érkeztek vidékünkre a kelták.
Bár a Ság-hegyet is megszállták, egy másik irányító központjuk jobban ismert: az
Ostffyasszonyfa és Sárvár közötti Földvár-major mellett levő több hektár kiterjedésű,
kapukkal rendelkező föld-fa erődítés. Erdővel benőtt sáncai még ma is felfedezhetők.
A kelták magas szintű ismeretekkel rendelkeztek, fejlett volt a vaskohászatuk, sok
fémeszközt használtak, valószínűleg szőlőműveléssel is foglalkoztak már.
A római uralom fontos változásokat hozott a vidék életébe. Területe Pannonia
tartományhoz tartozott, az elsőként alapított város Savaria (későbbi Szombathely). A város
territóriumának keleti határa a Rába vonala lehetett. Kistájunk egy másik, ma még kevéssé
feltárt város, a Somló környékén lévő Mogetianae határának nyugati részét képezte. A kor
egyik legnagyobb vívmánya és egyben máig fellelhető emlékei a rómaiak úthálózata volt.
4-5 m széles, kavicsozott vagy kővel burkolt, domború utak voltak, melynek nyomai több
település határában (Kemenesmihályfától Vönöckig) szabad szemmel is felfedezhetők. A folyók
átkelőinél út- és őrállomások épültek, közelükben voltak a kisebb falvak, és itt álltak
a földbirtokkal rendelkezők lakóhelyei, birtokközpontjai. A Ság-hegyen már ebben a korban
működött bazaltbánya, a kifejtett követ Savaria útjaihoz használták fel. Szőlőkultúrájukról
tanúskodnak a hegy környékén előkerült villák maradványai.
A népvándorlás korában, 433-ban, Attila vezetésével a hunok alapították meg
birodalmukat, azonban megtelepedésük emlékei területünkről nem ismertek, de ezt lehet, hogy
csak az alapos kutatás hiánya okozza. Az 568-tól kezdődő avar uralom már több emléket hagyott
ránk (temetők és edénytöredékek az Izsákfa melletti Bokodpusztánál).
A magyarság 900 környékén érkezett a Dunántúlra. Vidékünkön elég kevés lelet
került elő ebből az időből. Az Árpád-kori települések nyomait csak helyi gyűjtések alapján
feltételezhetjük, a részletesebb régészeti kutatás még várat magára. Karakónál és Sárváron
vár állt, és ekkor épülhetett a talán II. Béla által alapított, ma már csak romjaiban
látható pórdömölki bencés apátság.
Az államalapítástól a XIX. századig
Magyarország történelmének hajnalán vidékünk a karakói ispánsághoz tartozott. Az ispánság
feltehetően Szent István korában keletkezett. A mai Karakó mellett, a Marcal egykori mocsarai
között épült földvár a maga korában jelentős stratégiai pont volt, hiszen a folyón levő,
kevés átkelőhely egyikét felügyelte. Megoszlanak arról a vélemények, vajon Karakó vármegyei
központ volt-e, vagy csak mint ispánság létezett. Meggyőző bizonyítékok szólnak amellett,
hogy abban az időben a karakói ispánság határai egészen a nyugati országhatárig terjedtek,
tehát Vas megye, a majdani Vasvár székhellyel, csak később alakult ki.
A korai idők emlékei közül talán legnagyobb jelentőséggel bírt a dömölki apátság,
melynek alapítását az idők homálya fedi, de feltehetően 1131-33 közé esik, II. Béla király
uralkodásának idejére. Először egy 1252-ben keltezett oklevélben említik, melyben a tatárjárás
pusztításainak orvoslásáról van szó. Az apátság fénykora a 14. században volt. Körülötte
két település alakult ki, a jobbágyok, szolgálók faluját Pórdömölknek, a kiváltságosokét
Nemesdömölknek nevezték. Ekkor már egész Kemenesalján felépültek a falusi templomok. Két
kolostor is volt a területen, melyek napjainkra már elpusztultak, egyik a Gersei Margit által
1364-ben alapított pápoci, mely az ágostonos remetéké volt, a másikban pedig Jánosháza mellett,
Szentpéterpusztán pálosok éltek. A szintén pálosok alapította nagysimonyi rendház pontos helye
még feltáratlan.
A ma is fennálló templomok nagy része tehát középkori eredetű. A történelem viharai
azonban sok egykori települést elpusztítottak templomaikkal együtt. Ezekre, az úgynevezett
pusztatemplomokra, már csak a szántáskor előbukkanó kövek emlékeztetnek. Ilyen volt a Pápoc
melletti Szentmiklósfa, az egykor Kemenesmagasi határában állt Szent György-, az Intaháza
közelében elpusztult Keresztelő Szent János templom, a Jánosháza közelében épült Varsány
falu Szent Márton tiszteletére épített, és a Vashosszúfalu mellett hajdan volt Szentódorfa
temploma.
Egykori oklevelek említik Köcsk, Bokod, Sitke, Káld, Asszonyfalva, Kemeneskápolna
rég eltűnt egyházait, melyeknek mára nyomuk sem maradt. Szergény, Keléd, Hímeskő templomairól
legendák szólnak, azonban levéltári forrásokban ez ideig nem sikerült igazolni őket. A
tatárok pusztításai után sok falu elnéptelenedett, és később, mikor a veszély elmúltával
a megmaradt lakók visszatértek, gyakran a település új helyen épült újjá (pl. Kemenessömjén).
Az ország első évszázadainak hatalmi harcaiból a környék nemessége is kivette
a részét, bár harcaik egy része gyakran egymás birtokai ellen irányultak. Így a háborúk sem
kerülték el a vidéket, 1403-ban például Pápoc közelében volt egy ütközet. A trónkövetelő
Nápolyi László, hogy megdöntse Zsigmond király uralmát, olasz hadakkal Buda felé vonult. Sok
nyugat-dunántúli nemes, köztük Ostffy Ferenc is hozzá csatlakoztak. Garai Miklós nádor és
Stibot vajda azonban megelőző hadmozdulattal a Rába völgyében felbették a harcot, és Pápoc
alatt szétverték a betolakodók seregeit. Az Ostffy család asszonyfai vára ekkor került a
Gersei Petők kezére. A Kígyókő néven ismert várnak nem egy vérontásban volt része:
1441 tavaszán I. Ulászló hadjárattal volt kénytelen visszafoglalni a Czilley-párti lázadóktól.
A külföldi háborúkban is sok nemes harcolt. Ezen harcok emléke az a cseh feliratos
kehely is, melyet Ostffy László szerzett hadi zsákmányként Prágában, a husziták elleni
háborúban. A szent edényt ma az egyházashetyei plébánián őrzik. Sitkei Gotthárd, mint Pápa
kapitánya, 1515-ben Szapolyai parancsára a Bakonyban bujdosó, a Dózsa-féle lázadásban részt
vett parasztok csapatait kergette szét.
Az 1526-os mohácsi vereség hatással volt vidékünkre is, sok főúri kastélyt
erődítménnyé alakítottak át. A török szultán Bécs ellen vezetett hadjáratát ugyan megállították
Kőszeg hős védői, de közben Vas megye hadszíntérré változott. A törököknek Sárvárt nem sikerült
elfoglalniuk, ezért szörnyű pusztítást végeztek a környéken.
A tényleges török terjeszkedés azonban csak lassan haladt nyugat felé. Buda eleste
után még katonai védővonalat akart az országgyűlés a Rába mentén kiépíteni, és Asszonyfa
várát megerősíteni, de Pápa 1594-es elfoglalása után nehéz idők köszöntöttek Kemenesaljára.
Falvaink többsége a töröknek adózott. Asszonyfa kis várát, mely nem tudott ellenállni nagyobb
támadásoknak, a környező falvak összefogásával sikerült újjáépíteni.
A reformáció nagy sikereket ért el itt, a nemesség tömegesen tért át az új hitre,
így gyakorlatilag az egész Kemenesalja evangélikussá lett. (Abban az időkben a jobbágynak
kötelessége volt követni ura vallását). Természetesen ezt a katolikus császár és hívei minden
eszközzel próbálták megakadályozni. A korra oly jellemző protestánsüldözés nem kímélte
ezt az országrészt sem. Azonban a Thököly-féle felkelés hírére a környék protestánsai
visszahívták elűzött prédikátorukat, Fekete Istvánt, aki Ostffy Miklós asszonyfai kastélyában
lelt menedékre. Ezért 1679-ben a császár csapatai ostrom alá vették, és ágyúikkal porig
rombolták a kis várkastélyt. Három év múlva, amikor Thököly második felkelése Észak-Magyarországon
sikeresnek ígérkezett, a törökök azzal az ürüggyel, hogy őt megsegítsék, rátörtek a Dunántúlra.
Ekkor szinte teljesen elpusztult a vidék, 40 falut perzseltek fel a török hadak. Több
település sosem épült újjá, emléküket csak dűlőnevek, legendák, és a szántás során előkerülő
kövek őrzik.
Rákóczi szabadságharca idején többször gazdát cserélt a térség, ekkor még a
meglévő karakói sáncok jó védelmet nyújtottak Bottyán kurucainak is a labancok ellen.
Kemenesalján 1732-ben zajlott az ellenreformáció, melynek során katonai
erővel foglaltak vissza 16 falusi templomot. Az így szakrális helyeiktől megfosztott
evangélikusok csak hosszú idő után, sok nehézség árán építhették fel gyülekezetük templomát
Nemesdömölkön. Ezen idők művészettörténetileg pozitív eseménye volt Dorfmeister István
kemenesaljai működése, sok templom freskóit készítette el.
A 17. század végén egymás után épültek a vidék barokk kastélyai és kisnemesi kúriái.
Ebből a korból származó legnevezetesebb épületek a sitkei Felsőbüki, a dukai, egyházashetyei,
és jánosházi kastélyok.
Az 1848-49-es szabadságharc egyik legjelentősebb alakja, Vidos József, 1805-ben
született Mihályfán. Vas megye követeként részt vett az utolsó reformkori országgyűlésen,
majd 1848 júliusában a Dráva-mellék védelmével megbízott Vas megyei nemzetőrsereg
főparancsnokává nevezték ki. Seregével részt vett Nagykanizsa felmentésében, mikor azt a
horvátok megtámadták, segített kiszorítani az országból Jellasics hadait is. Rátermettsége
miatt Batthyány Lajos miniszterelnök kormánybiztossá nevezte ki. Ezért a szabadságharc
leverése után elfogatóparancsot adtak ki ellene. Bujdosása alatt megbetegedett, és 1849
augusztus 3-án meghalt. Testét a mersei családi kriptában helyezték örök nyugalomra.
A kiegyezést követő időszak a békésebb fejlődés éveit hozta el. 1871-ben érkezett
vidékünkre a vasút, október elsején megnyílt a Győr-Szombathely vonal, egy évvel később
pedig már Székesfehérvár felé is indulhattak a gőzösök. Tapolca felé 1888-ban, Sopron irányába
1898-ban indult meg a vasúti közlekedés. Így Kiscell a század fordulójára
vasúti csomóponttá vált, mely rendkívüli fejlődést hozott el a település életébe. Lakossága
rohamosan nőtt, míg 1907-ben Nemesdömölkkel egyesülve Celldömölk néven a térség központjává
lett.